Tekst: Henk Dekker
Foto’s: Annelie Westhuis
Op de fraaie ochtend van 17 maart jl. toog de vrijdaggroep naar Royal FloraHolland Eelde oftewel de bloemenveiling. De dag ervoor had de donderdaggroep er al een bezoek gebracht en dat was bij de bezoekers in de smaak gevallen. Annelie had op de Beursvloer, een netwerkbijeenkomst waar vertegenwoordigers van allerlei instellingen en bedrijven, bijeenkomen, kennisgemaakt met Thomas Bügel van Royal FloraHolland in Eelde, die zich enthousiast toonde over onze dagbesteding. Bügel zei dat wij van het OOG en OOR huis van harte welkom waren bij de veiling en dat we daar een rondleiding zouden krijgen compleet met lunch.
Voor vertrek richting Eelde maakten we kennis met Irene, die op ‘snuffelstage’ kwam als mogelijk nieuwe vrijwilliger. Irene viel met haar neus in de boter, want ze mocht met ons mee naar de veiling en diende ook als chauffeur. De veiling treedt al meer dan een eeuw op als tussen verhandelplek voor (levend) decoratief materiaal.
Nadat we uit de auto’s van Annelie en Irene waren gestapt, liepen we het gebouw binnen en meldden ons bij de receptie. Even later verscheen onze gids die zich aan ons voorstelde als Talje. Ik had de eer om met haar mee te mogen lopen. Voordat we aan de rondleiding begonnen, kreeg iedereen een fluorescerend hesje aan, zodat wij als bezoekers te herkennen waren.
Ons eerste gang was naar de Afmijnzaal, waar kopers vier dagen per week aan tafeltjes zitten om de bloemen voor hun winkel, tuincentrum of markt in te kopen. Die tafeltjes staan opgesteld op een tribune en met enige voorzichtigheid namen wij allen plaats. Zette men in vroegere tijden de veilingklok stil door een druk op de in het tafeltje ingebouwde knopje, tegenwoordig regelt de koper de zaken met een meegebrachte laptop. Vroeger werden de karren met veilingwaar letterlijk de zaal in gereden, tegenwoordig worden de karren door zogeheten fotostraten geduwd. Door middel van een automatisch proces worden er foto’s gemaakt, die een paar uur later tijdens de veiling op levensgrote beamers worden vertoond. Zo weet de koper waar hij op biedt.
Het is wel handig als je als koper een ochtendmens bent, want tussen half 7 en 8 uur ’s ochtends wordt er geveild. En dan te bedenken dat de ochtendploeg van medewerkers – die de bloemen en planten uit de vrachtwagens haalt en ze op karren laadt, al om 4 uur ’s ochtends aan haar taken begint. Talje vertelde in duidelijke bewoordingen wat hier op de veiling zoal met de planten en bloemen wordt gedaan alvorens ze aan de consument worden verkocht en ze beantwoordde veel vragen van onze kant. Daarna liepen we door een enorm grote hal, waar zowel voor als na de veiling de karren met koopwaar staan opgesteld. Ieder in zijn eigen vak, gekoppeld aan het digitale systeem via een QR-code op de grond en labels. Zo wordt de fysieke voorraad aan de digitale voorraad gekoppeld en kan men, zodra iets geveild is, beginnen met orderpicken.
We gingen een koelcel binnen waar het constant 10 graden is. In die cel, wat eigenlijk niet het juiste woord is, want ook dit was een enorme hal, worden de snijbloemen ‘opgeslagen’. Op de vraag of de kwekers ook bestrijdingsmiddelen gebruiken, gaf Talje als antwoord dat dit inderdaad het geval is maar dat men dit gedoseerd mag toedienen en dat binnengekomen veilingwaar aan strenge eisen moet voldoen en daarop ook wordt gecontroleerd. Daarna liepen we naar een andere hal, waar we kennismaakten met een soort wasmachine/straat die de uitgeleende kratten schoonspoelt.
Toen namen we afscheid van Talje en liepen we naar het restaurant waar de belegde broodjes, croissants en donuts op ons lagen te wachten.
We willen Royal FloraHolland hartelijk danken voor hun gastvrijheid!