Mogelijkheden OV-chipkaart en begeleiderskaart

Mogelijkheden van de OV-begeleiderskaart en overige informatie openbaar vervoer voor visueel beperkten

OV-chipkaart algemeen

Het reizen met een persoonlijke OV-chipkaart is beter dan met een algemene (anonieme) OV-chipkaart, omdat je minder instapsaldo op je kaart moet hebben staan en omdat er minder geld van je rekening wordt gehaald bij een reis.

Wat is een begeleiderskaart voor het OV?

Op vertoon van een begeleiderskaart mag u tijdens uw reis gratis een begeleider meenemen. De begeleiderskaart is geldig in alle treinen, trams, bussen en metro’s in Nederland. Soms is de kaart ook geldig tijdens internationale reizen (zeker tot aan de grens). Een geleidehond reist sowieso altijd gratis mee.

Wanneer komt u in aanmerking voor een OV-begeleiderskaart?

Heeft u als gevolg van een visuele handicap een gezichtsscherpte die minder is dan 30% of een gezichtsveld die minder is dan 30 graden met gebruik van de gebruikelijke hulpmiddelen? Dan kunt u een aanvraag indienen. Een arts beoordeeld uw aanvraag.

Is uw gezichtsscherpte iets beter dan hierboven beschreven, maar bent u daarnaast zeer ernstig beperkt in het gehoor, dan zou het kunnen dat uw aanvraag ook wordt toegekend. Een arts zal dit beoordelen.

Hoe vraagt u een OV-begeleiderskaart aan?

U kunt een OV-begeleiderskaart aanvragen bij Argonaut. https://www.argonaut.nl/regeling-ov-begeleiderskaart

Op deze site kunt u een aanvraagformulier downloaden of u kunt contact op nemen met de afdeling OV-Begeleiderskaart via 030 235 46 61.

Hoe werkt een OV-begeleiderskaart?

Bus, trein, metro en tram
Voor uzelf zorgt u voor een geldig vervoersbewijs (dit mag ook een kortingskaartje van bijvoorbeeld de HEMA of het Kruidvat zijn). Op vertoon van uw begeleiderskaart mag uw begeleider gratis meereizen.

Uw begeleider kan door de trein- en metrostation poortjes door middel van een toegangspas (in bezit bij een aanvraag vóór maart 2017). Iedereen die na maart 2017 een OV-begeleiderskaart heeft aangevraagd of heeft laten vervangen, krijgt een OV begeleiderspas met chip, waarmee zij de trein- en metrostation poortjes kunnen openen.

Bij controle is het voldoende om de begeleiderskaart te tonen.

Arriva trein

U kunt sinds 2019 niet langer gratis reizen met uw begeleiderskaart bij Arriva.

Pendelbus stad Groningen

In Groningen rijdt een pendelbus tussen de Westerhaven, het A-kerkhof en het Zuiderdiep. Vanaf september 2018 zal de bus ook via de Noorderhaven richting de Grote Markt rijden.

Op vertoon van de OV-begeleiderskaart of de WMO-taxipas mag je gratis met deze bus reizen.

Flixbus

Met de Flixbus kun je goedkoop door heel Europa reizen. Met de OV-begeleiderskaart kun je gratis een begeleider mee nemen. Uiterlijk 36 uur voor de reis geef je telefonisch (+31 (0) 858 881 843)door dat je een begeleider meeneemt. Ook kun je op deze manier een aangeven dat je een hulphond meeneemt. Houd je boekingsnummer bij de hand!

Je kunt een reis boeken via:

Of je kunt bellen met +31 (0) 858 881 843. De klantenservice zal dan je reis boeken. Hiervoor heb je een creditcard nodig. Er worden €3 servicekosten in rekening gebracht als de reis op deze manier wordt geboekt

Extra’s begeleiderskaart

Sommige musea, dierentuinen en theaters geven korting op vertoon van de begeleiderskaart. Op de veerboten naar de Waddeneilanden reist de begeleider gratis mee. Aan de balie bij de veerpont kan een gratis ticket worden opgehaald op vertoon van de begeleiderskaart. Het is helaas niet mogelijk om dit van te voren te regelen.

OV-chip Plus abonnement NS

Mensen met een visuele beperking kunnen bij de NS een OV-chip Plus abonnement aanvragen. U boekt uw treinreis telefonisch of online op uw persoonlijke OV-chipkaart. U hoeft dan onderweg niet in en uit te checken. Al uw geboekte reizen worden maandelijks automatisch geïncasseerd. Facturen kunt u downloaden in Mijn NS.

Het OV-chip Plus abonnement is geldig in alle NS-treinen en in de treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Keolis en Blauwnet. OV-chip Plus is niet te gebruiken in de bus, tram en metro.

Er wordt eenmalig €0,01 van uw rekening afgeschreven om uw rekeningnummer te controleren. U ontvangt een e-mail van de NS met het verzoek om de OV-chip Plus eenmalig op uw OV-chipkaart te laden. Verder zijn er geen kosten aan verbonden.

Geld terug bij vertraging

Als u reist met een OV-chip Plus en minimaal 30 minuten vertraging heeft tijdens uw reis, dan kunt u een aanvraag voor restitutie indienen via OV-chip Plus Klantenservice (0800-7245482 dag en nacht bereikbaar) of door schriftelijk contact op te nemen met de NS Klantenservice. Indien u heeft gereisd met de Intercity direct kunt u al een aanvraag indienen vanaf 15 minuten vertraging. Het restitutiebedrag zal verrekend worden met uw maandfactuur.

Ook als u geen gebruik maakt van OV-chip Plus kunt u geld terugkrijgen bij vertraging. U dient hiervoor een Mijn NS-account aan te maken op de website van de NS en in het bezit te zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. 24 uur na uw reis worden de gegevens bijgeschreven in uw reishistorie. Bij vertraging kunt u via deze pagina uw geld terugvragen. Dit kan vanaf een halfuur vertraging.

NS Reisassistentie

U kunt gratis hulp krijgen bij het in-, over- en uitstappen bij een treinreis. Een opgeleide NS-medewerker of taxichauffeur helpt u namens de NS ter plekke bij uw treinreis op het station. Bij onverwacht vervangend vervoer zoekt u contact met NS personeel. Zij regelen voor u begeleiding.

Vraag uw reis minimaal 1 uur van te voren aan.

U kunt reisassistentie aanvragen op de volgende manier:

  • Telefonisch boeken via 030-2357822
  • Via nl/reisassistentie. Log in met uw Mijn NS-account, vul uw assistentiegegevens in en boek uw treinreis met reisassistentie.
  • Via de gratis Reisplanner Xtra appDownload of instaleer de laatste update van de gratis Riesplanner Xtra app op uw smartphone of tablet. Meld u aan met uw Mijn NS accont en zorg dat u vooraf via 030-2357822 of via ns.nl/reisassistentie uw assistentiegegevens heeft aangegeven.

Sentire abonnement voor bus, tram en metro

Sentire is speciaal ontwikkeld voor reizigers met een visuele beperking. Met dit reisproduct betaalt u € 1,20 borg in plaats van de standaard € 4,- bij reizen op saldo met de persoonlijke OV-chipkaart. Hiermee verkleint u dus de negatieve gevolgen als er iets mis gaat het het uitchecken. Het abonnement is verkrijgbaar bij alle OV-loketten op vertoon van de OV-begeleiderskaart of aan te vragen via https://connexxion.nl/sentire/1293

Het Sentire abonnement is gratis.

Let op: indien u in het bezit bent van een kortingsabonnement bijvoorbeeld Dalvoordeel Noord-Nederland van Qbuzz, dan gaat dit abonnement vóór het Sentire abonnement.

Uitcheck gemist
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, is het vrij gemakkelijk om je saldo terug te vragen. Dit kan via de website www.uitcheckgemist.nl. Op deze website moet je ‘inloggen’ met je kaartgegevens. Het kaartnummer en de geldigheidsdatum staan op je OV-chipkaart vermeld. Vervolgens vul je ook je geboortedatum in. Na het inloggen verschijnen de ritgegevens van reizen waarbij niet goed is uitgecheckt. Om geld terug te krijgen, vul je je volledige reisgegevens in: dus van station A naar B en of je reist met een kortingstarief. Vervolgens zet je een vinkje voor de zin ‘Ik vraag saldo terug voor deze rit’. Onderaan de lijst met ritten klik je vervolgens op de grote knop ‘Vraag saldo terug’. Indien je daadwerkelijk saldo terugkrijgt, kun je dit ophalen bij een kaartautomaat.
Op deze website kun je saldo terugvragen voor trein, metro, bus en tram.
Let op: saldo krijg je alleen terug wanneer de ritprijs lager is dan het instaptarief.