Egbert komt op sokken en schoenen naar Onnen

Tekst: Henk Dekker
Foto: Alien van den Berg

Egbert van den Berg, inderdaad de echtgenoot van Alien, ging begin dit jaar met pensioen, nadat hij 40 jaar werkzaam is geweest bij Scapino in Assen. Op 7 juli jongsleden, bracht hij een bezoek aan het OOG en OOR huis om aan ons op eigen initiatief een presentatie te geven over zijn werkzame leven bij deze schoenen- en kledinggigant. Egbert is begonnen als assistent-inkoper. Hij heeft de meest uiteenlopende taken uitgevoerd en heeft veel dingen bij deze werkgever zien veranderen. Zo ook de wisseling(en) van eigenaren. Of een goeroe als Emile Ratelband daar een gunstige invloed op heeft gehad is nog maar de vraag, maar Egbert heeft tijdens een sessie van deze kletsmajoor tijdens een ‘heidag’ op hete kolen gelopen. Dan zou je misschien tot de conclusie kunnen komen dat je meer kunt en meer durft dan je eerst dacht. (Iets wat één van de twee eigenaren destijds ook direct liet blijken, door uit het bedrijf te stappen). 

Egbert legde aan ons uit hoe het logistieke proces eruitziet dat een schoenenpaar uit een fabriek in bijvoorbeeld China aflegt naar een winkel in Groningen. Nadat de schoenen vanuit de fabriek in Shanghai naar de haven zijn getransporteerd, worden ze in zeecontainers geladen en naar Rotterdam gevaren. Daarna gaan ze per schip naar Meppel, waarna ze per vrachtwagen naar het distributiecentrum in Assen worden gereden en vervolgens naar de winkels worden gebracht. Regeren is vooruitzien weten ze bij Scapino. Inkopers kopen dus schoenen, kleding en sportartikelen reeds 8 maanden van tevoren in. Dan moeten ze dus al weten (en soms gokken) wat er dat seizoen in de mode zal zijn en wat dus gretig aftrek zal vinden bij de klant. Ook moeten inkopers letten op regionale verschillen. Zo hebben mensen in het zuiden des lands kleinere voeten dan mensen in het noorden. Mensen in het westen kleden zich over het algemeen moderner dan mensen in het oosten. Dat verklaart waarom er in het noorden meerdere exemplaren van een herenschoen in bijvoorbeeld maat 45 in de winkel ligt dan in het zuiden en waarom er in het westen soms kleding in de filialen hangt die in het oosten niet verkrijgbaar is. Misrekeningen en nee-verkopen zijn echter nooit te voorkomen. Dan gaat het product in de sale aan het eind van het seizoen of wordt het een volgend jaar nog goedkoper aangeboden. Aan al die in- en verkoopstrategieën en logistieke processen zijn budgetten en targets verbonden, om zo winstgevend mogelijk te kunnen zijn. Egbert vertelde ook dat de keten bezig is met een restyling van de winkels, om er weer eigentijds uit te zien en dat er nog steeds wordt gezocht naar een geschikt winkelpand voor het verdwenen filiaal in de binnenstad van Groningen. 

Egbert zei het fijn te vinden om met jongere collega’s te hebben kunnen werken. Toen het eind van zijn loopbaan in zicht kwam, was hij op één na de oudste werknemer van het hoofdkantoor in Assen. Mensen die artikelen online kopen en toch niet tevreden zijn over het product, kunnen dat natuurlijk retourneren. Haal dan eerst wel de zakken leeg alvorens je het product terugstuurt. Eens kreeg een mederetailer, waar Egbert toevallig net toen op werkbezoek was, een jasje retour waarin een paspoort en een vliegticket werd aangetroffen. Je maakt in 40 jaar toch heel wat mee. 

We willen Egbert hartelijk danken voor zijn bijdrage en hem nog een mooie lange tijd met Alien toewensen.

LinkedIn
Share